Main menu

دبیر جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی استان اصفهان:

جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس، یک عزم ملی می‌طلبد

جهاد تبیین، موضوعی است که از سال گذشته تاکنون بارها در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مورد تاکید قرار گرفته است. دوران هشت‌ساله دفاع مقدس از جمله حوزه‌هایی است که جهاد تبیین در آن با توجه هجمه‌های بسیاری که علیه آن دوران صورت گرفته است، ضروری به نظر می‌رسد.


 اصطلاح «جهاد تبیین» مهرماه سال گذشته وارد دایره‌المعارف رسانه‌ها شد؛ جایی که رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) در سخنرانی اربعین در جمع دانشجویان به این کلیدواژه اشاره کردند و از آنها خواستند که هر کدام مانند چراغی اطراف خود را روشن و ابهام‌زدایی کنند. ایشان در ادامه به عنوان نمونه جهاد تبیین در صدر اسلام فرمودند: حضرت زینب (س) با جهاد تبیین نگذاشتند، روایت دشمن از حادثه عاشورا، غلبه پیدا کند. دوران هشت‌ساله دفاع مقدس از جمله حوزه‌هایی است که جهاد تبیین در آن با توجه هجمه‌های بسیاری که امروزه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علیه وقایع و اتفاقات آن دوران صورت گرفته است، ضروری و با اهمیت به نظر می‌رسد. انتقال فرهنگ و ارزش‌های شهید و شهادت و آگاه ساختن جوانان با نقش و تأثیر آن ارزش‌ها در پایدارسازی امنیت ملی و پشتوانه‌سازی برای پیشرفت کشور مسئولیت سنگینی را در صحنه جهاد تبیین فراروی همه دستگاه‌ها و نهادها از جمله رسانه‌ها قرار داده است.

 

با توجه به تاکید رهبری بر این مسئله برای شناخت بیشتر این موضوع به سراغ محمدرضا بکرانی، دبیر جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی استان اصفهان رفتیم و گفت‌وگویی را با او که از رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و هشت نجف اشرف بوده است و این روزها به تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد می‌پردازد، ترتیب دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

بهتر است گفت‌وگو را با تعریفی از جهاد تبیین شروع کنیم؟

برای ورود به بحث جهاد تبیین، لازم است گذری به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم، گام دوم در حقیقت مسیر تبیین را به خوبی مشخص کرده و حدود آن را در ابعاد گوناگون به تفصیل آورده است.

برای مثال در ابتدای توصیه‌های گام دوم آمده است که: نگاه خوش‌بینانه به آینده کلید اساسی همه قفل‌ها است و همچنین در بخش دیگری از توصیه‌ها فرموده‌اند که: سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن مأیوس‌سازی مردم و حتی مسئولان ما از آینده است.

همچنین در فصل هفتم (سبک زندگی) اشاره به تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران و زیان‌های جبران نشدنی اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی که به کشور و ملت ما زده است و مقابله با آن جهاد همه‌جانبه و هوشمندانه را می‌طلبد که باز هم چشم امید در آن به جوانان است. با توجه به بیانات معظم‌له، جهاد تبیین چراغی است که گوشه‌های تاریک انحرافات را روشن و غبار از روی واقعیات می‌زداید و غلبه بر دشمن را هموار می‌کند.

 

توجه به بحث جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس چه ضرورتی دارد؟

روشنگری در خصوص دفاع مقدس و ابعاد پیچیده آن که قریب به هشت‌سال کشور ما را در مقابل ده‌ها کشور از جمله کشورهای غربی با حمایت همه‌جانبه و تسلیحاتی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با دلارهای نفتی به رهبری آمریکا قرار داد، کار ساده‌ای نیست و یک عزم ملی را می‌طلبد که این حماسه بزرگ را به رشته تحریر در آورد و واقعیت‌های حاکم بر آن رویداد عظیم را روشن سازد یا تبیین حضور مدافعان حرم در آن سوی مرزها به ویژه سوریه و عراق که حاصل آن برچیدن بساط حکومت داعش و پایان دادن به کشتار و تجاوز نسبت به مردم مظلوم عراق و سوریه و دور کردن تهدیدات هولناک‌ترین دشمن قرن از مرزهای سرزمین اسلامی ما بوده است.

 

پرداختن به این موضوع در اولویت کدام نهادها و دستگاه‌ها است؟

برای پرداختن به این موضوع که اولویت اول بر عهده کدام نهادها و دستگاه‌ها است، لازم است در ابتدا به این نکته اشاره شود که به خاطر بار معنوی دفاع مقدس بهتر است، متولی خاصی را برای اجرایی شدن جهاد تبیین منظور نکنیم و بحث روشنگری در این زمینه را به آحاد جامعه به‌ویژه جاماندگان و دلسوزان این عرصه بسپاریم، البته سهم نهادهایی از جمله سپاه پاسداران، بسیج، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلات و اصحاب رسانه بیشتر است.

 

چه کارهایی در زمینه جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس تاکنون صورت گرفته است؟

اگر بخواهیم به یک نمونه موفق اجرای جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس اشاره کنیم، لازم است به اجرایی شدن دو واحد درسی تحت عنوان آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس با حمایت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در سطح دانشگاه‌های مختلف کشور بپردازیم و روشنگری آن را بر جامعه مخاطب مورد بررسی قرار دهیم. در این سال‌ها میزان استقبال دانشجویان از درس دفاع مقدس به طور چشم‌گیری رو به‌رشد و تأثیر درس مذکور مثبت ارزیابی شده است، البته ذات پرسش‌گری دانشجویان در خصوص ابهامات و مطالبه پاسخ سوالات در خصوص دفاع مقدس و چرایی ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر یا تصرف بخشی از سرزمین‌های عراق مانند جزیره مجنون و فاو می‌طلبد که اساتید دانشگاه براساس انعکاس واقعیت‌ها ذهن پرسشگر دانشجویان را اقناع کنند و با پوشش دادن روایات صحیح از دفاع مقدس مجال روایت از دشمن را سلب کنند و با شرح ایثار و ازخودگذشتگی رزمندگان دفاع مقدس عاشورای دیگری را در ذهن مخاطب جلوه‌گر کنند.

 

اختصاص دو واحد درسی و فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه را کافی می‌دانید؟

هرچند درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و حضور فعالان فضای مجازی و حقیقی در عرصه‌های مختلف تا حد زیادی نهادینه شده است، اما این فعالیت‌ها در مقابل هجمه‌های پی‌درپی دشمن که با صدها کانال تصویری، صوتی و پشتوانه ماهواره‌ای به طور مدام و شبانه‌روزی مشغول سم‌پاشی و زدودن واقعیت‌ها و شایستگی‌های نظام اسلامی است، کافی نیست و در این مقطع زمانی حساس نیاز است که جهاد تبیین که یکی از الزامات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است را بسیار جدی بگیریم و با سلاح قلم و بیان از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنیم و با هدف غلبه بر بنگاه‌های لجن‌پراکنی وابسته به غرب به امید افق روشن برای فرزندان این آب و خاک قدم برداریم. به نقل از ایمنا

Add comment

Security code Refresh

Submit

تمامی حقوق محفوظ است.

امام خامنه ای امام خمینی
                 

 

 

Template Design:Dima Group