مشاور ایثارگران شهردار تهران در جمع بیش از ۵۰ تن از مشاورین ایثارگران دستگاه‌ها خواستار اصلاح بخش ایثارگری برنامه توسعه هفتم با هدف اجرای قوانین بر زمین مانده در این حوزه شد.
به گزارش روابط عمومی جمعیت جانبازان مجتبی شاکری در نشست شورای مشاوران ایثارگران با اشاره به اینکه فرصت خدمت کوتاه است و قبل و بعد از ما افراد دیگری در این مسوولیت‌ها حضور داشته و خواهند داشت، گفت: ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته و در این سال‌ها ضوابط و قوانین متعددی در حوزه جامعه ایثارگری از سوی دولت و مجلس وضع شده است اما آنگونه که رییس بنیاد شهید می‌گوید، تا پیش از این دوره فقط ۱۹ درصد از این مصوبات اجرایی شده بود؛ بقیه موارد یا آیین‌نامه اجرایی نداشته و یا عزمی برای اجرای آن وجود نداشته و پیگیری نشده است.
وی با بیان اینکه عدم نظارت مجالس نیز علت اجرا نشدن برخی مصوبات در حوزه ایثارگری بوده است، افزود: بنابر اعلام رییس بنیاد شهید، در مدت ۲۱ ماه اخیر برای ۱۰ درصد از قوانین بر زمین مانده حوزه ایثارگری آیین‌نامه اجرایی تهیه شده و در نتیجه اکنون می‌توان میزان مصوبات اجرا شده در این حوزه را ۲۹ درصد اعلام کرد. با این حال این برآورد نشان می‌دهد در همه سال‌های گذشته متناسب با نیاز جامعه ایثارگری کار نشده است.
شاکری با اشاره به مصوبات خوب مجلس پیرامون بهبود وضعیت جامعه ایثارگران در عین حال گفت: مادامی که این قوانین اجرا نشود آثار و برکات آن برای خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان ملموس نخواهد بود.
وی با اشاره به رشد بیش از دوبرابر بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران که از ۳۵ همت به ۷۵ همت افزایش یافته است، افزود: مهمتر از اینکه بودجه چقدر افزایش پیدا کرده، این است که رقم مصوب امسال با نیازهای بنیاد تناسب لازم را دارد یا خیر؟ ما حتی با وجود رشد قابل ملاحظه بودجه مصوب، به تناسب عقب‌ماندگی در اجرای قوانین همچنان این بودجه را ناکافی می‌دانیم و باید این‌طور مطالبه کنیم که برای یکبار مشخص شود بنیاد برای ایفای ماموریت‌های خود چقدر بودجه نیاز دارد؟ با توجه به بار مالی مصوبات جدید مجلس، و ارائه خدمت به رزمندگان ۶ماه خدمت در جبهه ، گروهی بر این باورند که اگر این رقم بیش از دو برابر هم بشود پاسخگو نیست و متر و معیار ما باید رقم کارشناسی واقعی باشد.
دبیرکل جمعیت جانبازان خطاب به میزبان جلسه سیدصولت مرتضوی وزیر کار ، رفاه و تعاون و قاضی زاده هاشمی معاون رییس‌جمهور و ریاست بنیاد شهیدو امور ایثارگران و امیرآبادی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس بر ضرورت شتاب برای خدمت در دوره باقی‌مانده از مسوولیت تاکید کرد و در عین حال گفت: می‌دانم که کار اجرایی چقدر دشوار است و تا دستگاه‌ها به خط شوند زمان می‌برد؛ اما نباید فراموش کنیم که ما در حال حرکت به سمت تحقق تمدن بزرگ اسلامی هستیم و جایگاه ما در منطقه و عرصه بین الملل مورد توجه ملت هاست و پرچمداری ایثارگران در این حوزه نقش مهمی دارد. واقعیت این است که در لبنان، عراق، فلسطین، سوریه و یمن عده زیادی ایران را الگو و تکیه‌گاه خود می‌دانند و متناسب این نقش باید در برنامه هفتم توسعه، جامعه ایثارگری مورد توجه قرار بگیرد و موانع اجرای قوانین برطرف شود.
شاکری با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از تجربیات گذشته خاطرنشان کرد: بنیاد شهید باید از آزمون و خطا خودداری کند. به عنوان مثال در سیستم رتبه‌بندی دهک های درآمدی و نظام درصدبندی اشکالاتی وجود دارد و همین حالا خانواده جانباز و آزاده برای دریافت خدمت از آن آسیب می‌بینند. به برخی از آنها گفته شده خانواده شما از فلان دهک اقتصادی است و از امتیازهایی محروم شده‌اند؛ این مشکل باید به سرعت حل و فصل شود.
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: سوال اینجاست که مشاوران حوزه ایثارگری دستگاه‌ها برای تحقق این موضوع در حوزه مسئولیت خود چه کرده‌اند؟ چند رمان و یا کتاب خاطره مثل «دا» و «یکشنبه آخر» با اهتمام مشاوران ایثارگران تولید شده است تا ایثارگران خود را به عنوان قهرمان ملی معرفی کند؟ این وظایف به ندرت انجام شده و از بارهای فرهنگی بر زمین مانده است. با این ضرب آهنگ و مدل بودجه‌ریزی مجموعه بنیاد شهید و خانواده ایثارگری نمی‌تواند خیز مورد انتظار را بگیرد. بنابراین از مسئولین این جلسه درخواست می‌کنم قول‌های عملی از مشاوران ایثارگران دستگاه‌ها بگیرند و در نشست‌های بعدی بسنجیم که تا چه اندازه تعهدها عملیاتی شده است.
مشاور ایثارگران شهردار تهران با انتقاد از نظام درصدبندی جانبازان گفت: همین دیروز یک جانباز اعصاب و روان که به خاطر مشکل درصدبندی، جانبازدرصد پایین شناخته شده و امتیاز اشتغال به او تعلق نمی‌گیرد، در تماسی درخواست کرد برای او کاری هر چند کوچک فراهم شود تا شرمنده خانواده نباشد. در حالی که نظام درصدبندی نباید صرفا بر اساس مشکلات فیزیکی و جسمی باشد. من حتی در دیداری خدمت مقام معظم رهبری که مسئولین بنیاد وقت هم حاضر بودند این اشکال را بیان کردم که در منطق پزشکان کمیسیون درصدبندی، دادن درصدواقعی از کار افتادگی به جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان موجب تمارض میشود. بخشی از عناصر تعیین کننده درصد ازکارافتادگی، قطع عضو و اختلالات فیزیکی است برخی عناصر روحی روانی و پیچیده تر از آن از دست رفتن نقش جانبازان در تحصیل ، اشتغال ، حضور اجتماعی و حتی نقش پدری و همسری است که با مکانیزم های موجود احصا نمیشود و محرومیت آن ها از خدمات همچنان ادامه می یابد.