Main menu

ارزیابی فعالان سیاسی از هدف‌گذاری ستاد انتخاباتی وزارت کشور

درحالی‌که تقریبا 9 ماه تا برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم زمان باقی مانده، احمد وحیدی، وزیر کشور در اظهارنظری از ترسیم افق مشارکت 60 درصدی مردم در این انتخابات خبر داده است، موضوعی که این سوال را ایجاد می‌کند که پس از مشارکت زیر 50 درصد در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم در سال‌های 1398 و 1400 چه اتفاقی رخ داده که وزارت کشور اینگونه تحلیل کرده که به‌رغم وجود مشکلات، تعداد بیشتری از مردم در اسفند 1400 پای صندوق‌های رای خواهند رفت. همچنین در این میان، خبری غیررسمی در بین سیاسیون دهان به دهان شد که ظاهرا اصول‎گرایان در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اقدام به برگزاری افکارسنجی در سطح شهر تهران کرده‌اند که نتیجه این بوده که تنها 9 درصد از تهرانی‌ها گفته‌اند حاضر به شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم هستند. البته از دو عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پیگیر صحت و سقم برگزاری این افکارسنجی شدیم که هر دو نفر، آن را نه تایید و نه تکذیب کردند و تنها اشاره داشتند که نمی‌توان به نتایج این نظرخواهی‌ها 9 ماه قبل از انتخابات وقعی نهاد. بیان موضوع در نظر گرفتن افق 60 درصدی شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم، باعث شد که خبرنگار هم‌میهن در نظرسنجی این شماره به سراغ پنج فعال سیاسی برود. حسین نورانی‌نژاد (قائم مقام حزب اتحاد ملت)، مهدی عرب‌صادق (معاون سیاسی حزب مؤتلفه)، منصور حقیقت‌پور (نماینده سابق مجلس و مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم)، مجتبی شاکری (عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی) و محمود فرشیدی(عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، دبیرکل کانون تربیت اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش) افرادی بودند که به سوال‌های هم‌میهن پاسخ دادند. در بخش زیر صرفا پاسخ های آقای مجتبی شاکری بازنشر شده است . جهت مشاهده سایر پاسخ ها کلیک کنید.

۱. وزیر کشور از افق مشارکت ۶۰ درصدی در انتخابات سخن گفته است. این ادعا چقدر مبتنی بر واقعیت است و رسیدن به این میزان مشارکت با توجه به واقعیت‌های کشور، چه پیش‌شرط‌هایی دارد؟

من فکر می‌کنم انتخابات 11 اسفند، یک انتخابات ویژ‌ه‌ است. یعنی در شرایطی است که ما پیشرفت‌های بزرگی را تجربه کرده‌ایم که یک نمونه از آنها، همین موشک ابرفراصوتی است که تجربه شد و بازتاب‌هایی در جهان داشت و آنها هم نیروهای خود را برای جنگ ترکیبی تجمیع کرده‌اند که بخواهند لطمه بزنند. یکی از نقاطی را هم که برای آسیب‌زدن دارند، همین صحنه انتخاباتی است که خیلی برای ما اهمیت دارد؛ اینکه بتوانیم کارها و حرکات بعدی را ادامه دهیم. اما مسئله مشارکت یک امری است که ما باید در آن دقت کنیم. ما در برخی مسائلی که در کشور داریم، به دلیل رفتارهای دولت‌های قبل شرایطی در اقتصاد و تحریم‌ها رقم زده شده و مشکلاتی ایجاد شده است که البته برخی از آنها مهار شده و ما در حال عبور از تحریم‌ها هستیم. مبادلاتی که با پول خودمان بتوانیم خرید کنیم، صورت می‌گیرد و از طرف دیگر ما باید آن عقب‌افتادگی‌هایی که در این زمینه داشتیم را جبران کنیم. مشارکت مردم ما همیشه تابع خوب کار کردن دستگاه‌های اجرایی است، ما در مشارکت‌ها دیده‌ایم که به نوعی اهداف انقلاب و نظام را لحاظ می‌کنند.

۲. با توجه به زمان زیادی که تا انتخابات مجلس باقی مانده است، به نظر شما چه اتفاقی افتاده که دولت افق ۶۰ درصدی ترسیم کرده و فکر می‌کنید تلاش برای رسیدن به این هدف از سوی دولت انجام شده است؟

من دیده‌ام برخی برای اینکه حرفی درباره کاهش مشارکت زده باشند، به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 استناد می‌کنند، درحالی‌که انتخابات ریاست‌جمهوری طبق آمار رسمی 49 درصد بوده و 10 درصد هم طبق قواعد بین‌المللی مربوط به کرونا بوده است، یعنی حدود 60 درصد می‌شده است. این رقم، رقم مشارکت خوبی در جهان است، درحالی‌که برخی کشورها 25 درصد مشارکت دارند. یک نکته‌ مشارکت‌شکن که باید مورد دقت قرار بگیرد این است که متاسفانه برخی دوستانی که در جبهه نیروهای انقلاب هستند، در حال بسترسازی برای طرف مقابل هستند و نکته این است که می‌گویند شرایط احراز را ما کاهش دهیم، یعنی به نوعی باج دهیم به کسانی که شرایط احراز را ندارند تا جماعتی که معتقد به آنها هستند، اضافه شوند. مطلبی که مقام معظم رهبری درباره مشارکت دارند، هیچگاه درباره کاهش شرایط احراز نگفته‌‌اند، یعنی همیشه بحث مشارکت مردم بوده است. یعنی شورای نگهبان باید با قوت شرایط احراز را رعایت کند و افرادی که حائز شرایط نیستند، نتوانند در صف کاندیداها حضور داشته باشند. از طرف دیگر رسانه‌ها باید به‌خوبی کار کنند تا مردم برای مشارکت حداکثری آماده شوند. مشارکت و احراز شرایط باید حداکثری باشد وگرنه ما دچار شرایط پیش‌بینی‌نشده خواهیم شد که به ضرر ما خواهد شد. همان شرایطی که در قضایای فتنه داشته‌ایم، در آن قضایا برخی افرادی که ظاهراً از آنها چیز خاصی دیده نشده بود، اما به محض اینکه وارد انتخابات شدند حر‌ف‌های دیگر زدند و شعارهای دیگر دادند. یعنی نوع ورود آنها ابتدا عادی است، اما وقتی احراز شدند، هنجارشکنی می‌کنند.

۳. با توجه به فضای فعلی جامعه، اگر امروز انتخابات برگزار شود، به نظر شما میزان مشارکت چگونه‌ خواهد بود و چند درصد مردم شرکت خواهند کرد؟ خبری منتشر شد که ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران افکارسنجی کرده و تنها ۹ درصد گفته‌اند رای خواهند داد. این موضوع چقدر به واقعیت نزدیک است؟

به نظر من، اگر ما با همین تحلیل‌هایی که گفته‌ایم جلو برویم، مشارکتی بالاتر از ریاست‌جمهوری خواهیم داشت. درباره نظرسنجی‌هایی که درباره آن بحث است باید موضوع برای مردم موضوعی درجه یک باشد که درباره آن نظر درست دهند. 9 ماه مانده به انتخابات، در رابطه با چیزی بحث می‌کنید که مردم در آن حال و هوا نیستند. لذا از این لحاظ علمی هم ایراد دارد. یعنی اعتبار لازم را ندارد. انتخابات نیاز به مقدمات دارد و شرایط باید برای گفتمان و بیان مطالبات ایجاد شود که بتوان درباره انتخابات بحث کرد. اینها طرح سوال‌های رؤیایی است که ما پاسخ درستی هم نمی‌گیریم و به نتیجه غلط می‌رسیم. درباره 9 درصد هم نمی‌گویم وجود نداشته است، حرف من این است که غیرعلمی و غلط است و همه را فریب می‌دهد. مردم در شرایط پاسخ مناسب نیستند.

Add comment

Security code Refresh

Submit

تمامی حقوق محفوظ است.

امام خامنه ای امام خمینی
                 

 

 

Template Design:Dima Group